plodnost

Zdravom prehranom do zdrave plodnosti

Objavljeno: 20. lipnja 2015 | Od: Mag.nutr. Mateja Murić | Blog, NASLOVNA, Zdrava prehrana i zdravlje

Zdravo dijete je plod zdravih roditelja. I muškarac i žena trebaju se pripremiti za trudnoću kako bi povećali mogućnost začeća i osigurali zdravu spermu i jajne stanice i na taj način zaštitili zametak od eventualnih anomalija.

Hrana nije što je nekoć bila

Jedan od problema danas je što jedemo polugotovu i rafiniranu hranu, koja tijekom proizvodnje gubi bitne hranjive sastojke. Primjerice, iz pšenice se mljevenjem uklanja i do 80% cinka kako bi kruh dulje bio svjež. Osiromašeno tlo na kojem se uzgaja hrana ne sadržava dosta minerala, dodate li tomu još aditive, konzervanse i pesticide, sve to može dovesti do neplodnosti.

Poboljšajte prehranu

Hrana koju jedete utječe i gradi svaku stanicu vašeg tijela.

Zato uključite:

  • esencijalne masti (orašasti plodovi, sjemenke i masna riba) jer su one bitne zbog hormonske ravnoteže, izolacije živčanih stanica, elastičnosti kože i arterija zbog vlastite topline
  • vlakna (svježe voće i povrće, cjelovite žitarice ( int. riža, proso, zob..), sjemenke, mahunarke i orašasti plodovi) koja su zdrava za pravilno funkcioniranje crijeva, kod opstipacije. Vlakna iz voća i povrća cjelovitih žitarica snižavaju povišene razine estrogena što je vrlo važno za očuvanje zdravlja kod muškarca i žena.
  • ne preskačite doručak- jel doručak je bitno gorivo za zdravo i pravilno funkcioniranje čitavoga organizma
  • ukoliko ste vegan vodite računa o uravnoteženoj prehrani
  • uzimajte često malih obroka u razmaku od tri sata

Pijte dovoljno tekućine:

  • poput izvorske vode jel ona potječe iz jednog ili više podzemnih voda i podvrgnuta je prirodnom filtriranju
  • prirodna mineralna voda
  • prirodna gazirana voda
  • vodu iz slavine smanjite ili nabavite filtre kako bi onečišćenja poput arsena, bakra i olova smanjili na najmanju moguću mjeru

Nadomjesci hranjivih tvari
Nažalost, današnja se prehrana mora nadopuniti nekim nadomjescima zato što danas uz najbolju volju uzimanje zdrave hrane teško doprinosi tijelu unijeti sve potrebne hranjive tvari.

  • Folna kiselina-može spriječiti rascjep kralježnice i nužna da je u tijelu ima u dovoljnoj količini prije i za vrijeme trudnoće. Dobra je za stvaranje genskog materijala poput DNK i RNK
  • Cink (đumbir, sjemenke suncokreta, hladno prešana ulja)- deficijencija može prouzrokovati kromosomske promjene i kod muškaraca i žena i dovesti nažalost do smanjenja plodnosti i opasnosti od spontanog pobačaja. Kod muškaraca bitan za siguran rast i razvoj spermija
  • Selen (tuna, pšenične klice, brazilski oraščići, morski plodovi, sjemenke) -mineral dobar antioksidant koji sprečava oštećenje kromosoma za koje se zna da uzrokuju prirođene anomalije i spontan pobačaje
  • Vitamin B6 (kvasac, riba, soja, jaja, mlijeku, avokado, špinat, pšenične klice..) -koji kod žena poboljšavaju plodnost
  • Vitamin B12 (meso i mesni proizvodi, jaja, perad, riba te mliječni proizvodi) – važan za obnavljanje stanica
  • Vitamin C (većina voća, rajčica, peršin, bobičasto voće)-kao antioksidant povećava kvalitetu sperme i štiti njen DNK
  • Vitamin-A ( riblja ulja, žumanjak, sir, mrkva, špinat, rajčice) -štiti od mutacija, važan za zdravlje očiju.
  • Mangan-nužan za zdravlje kože, kostiju, hrskavice te regulacije razine šećera u krvi.
  • Željezo-bitan za stvaranje crvenih krvnih stanica i opskrbu tijela kisikom. Najbolje ga je uzimati u kombinaciji sa C vitaminom
  • L-arginin- bitan za proizvodnju sperme
  • L-karnitin- također bitan antioksidant za normalno funkcioniranje spermija

Što bi ste trebali izbjegavati ili regulirati

Kofein- kofein se uz čaj i kavu pojavljuje i u cola napitcima, čokoladi i analgeticima ( protiv grlobolje).
Čaj sadržava i tanin i kofein. Tanin sam za sebe veže važne minerale i vitamine sprečavajući njihovu apsorpciju u probavnom traktu. To znači da ako uzimate hranjivi obrok sve te hranjive tvari će ostati neiskorištene.

  • Kofein- stimulans koji ukoliko se često koristi ili u prevelikim dozama može izazvati, ovisnost, glavobolje, mučnine, umor i depresiju
  • Zasićene masti životinjskog podrijetla kao što su meso, jaja i mliječni proizvodi pogotovo ako nisu organskog uzgoja potiču stvaranje estrogena što može ugroziti plodnost, dovesti do prekomjerne težine te zaustaviti apsorpciju esencijalnih masnih kiselina
  • Alkohol- ugrožava rad jetre što može dovesti do izbacivanja viška hormona iz tijela te sprječava apsorpciju esencijalnih hranjivih tvari kao što je cink koji je bitan za plodnost
  • Izbjegavajte ili reducirajte genetski modificiranu hranu (GMO) pogotovu soju
  • Izbjegavajte umjetne zaslađivače. Oslonite se na prirodne poput mrkve, grožđice, banane ako pečete kolače, javorov sirup, jabučni sok, sirup od datulja i čisti domaći med
  • Potrudite li se da, koliko je to moguće poboljšate svoju prehranu, smanjite negativne utjecaje okoline i način života, ne samo da će te postići optimalno zdravlje prije samog začeća već će to i biti dobra podloga za stvaranje novog i zdravog budućeg malog života.

Sviđa vam se članak? Podjelite ga!

Komentari su zatvoreni