prehrambene-navike

Utjecaj promjene stila života i prehrambenih navika na debljanje

Objavljeno: 11. svibnja 2015 | Od: dr.med.vet Vlaho Šapro | Mršavljenje uz pomoć prirode, NASLOVNA, Zdrava prehrana i zdravlje

U nizu od tri odvojene studije promatralo se kakav utjecaj na dugoročno debljanje imaju promjena prehrane i uopće životnog stila ispitanika.
Znanstvenici s Harvard School of Public Health (HSPH) otkrili su da već male promjene u konzumaciji određene hrane i pića, tjelesne aktivnosti, gledanju TV-a ili trajanju spavanja imaju snažnu poveznicu s dugoročnim debljanjem. Međutim ustanovljeno je da su promjene u prehrani ipak imale najveći utjecaj na povećano debljanje.

Studija je objavljenja 23.lipnja 2011. u časopisu New England Journal of Medicine.
Ovo istraživanje je interesantno jer su uglavnom prijašnje studije bile usmjerene na metode mršavljenja nakon što bi se razvila pretilost. Manje se zna i puno se manje istraživalo čimbenike koji su vezani uz dugoročno dobivanje na težini.

Prosječna odrasla osoba dobiva oko 350 grama godišnje. Budući da je debljanje tako postupno i događa se tijekom mnogih godina, znanstvenicima je bilo teško razumjeti specifične čimbenike koji mogu biti odgovorni za debljanje, rekao je glavni autor Dariush Mozaffarian, izvanredni profesor na odsjeku za epidemiologiju na HSPH i Odjelu za kardiovaskularnu medicinu na Harvard Medical School.

Istraživači su ocjenjivali promjene u više specifičnih faktora stila života te su pratili promjene u kilaži svake četiri godine. Ukupno praćenje je trajalo u periodu od 12 do 20 godina. Ispitanici su bili podijeljeni u tri velike odvojene skupine koje su činile medicinske sestre „Helth Study (NHS)“ ukupno 50.422 ispitanika, medicinske sestre „Helth Study II (NHS II)“ ,ukupno 47.898 osoba, te zdravstveni profesionalci (HPFS) ukupno 22.557 ispitanika. Svi ispitanici na početku studije nisu bili pretili, niti su bolovali od nekih kroničnih bolesti.
Zabilježeno je da su sudionici istraživanja u prosjeku za period od 4 godine dobili oko 1.250 kg, što odgovara težini od 6.270 kg tijekom razdoblja od 20 godina.

Kad su se ocijenjivali odnosi promjene načina života s debljanjem, rezultati su bili jako slični u sve tri studije.
Hrana povezana s najvećim debljanjem tijekom 20-godišnjeg razdoblja studije uključivala je svakodnevnu konzumaciju određenih namirnica, pa su tako ispitanici za 4 godine dobili na težini od konzumacije čipsa 0,630kg više, krumpira 0,480kg, slatkih pića 0,375kg, neprerađenog mesa 0,354kg, mesnih prerađevina 0,347kg više.

Također je ustanovljeno da je određena hrana povezana s manje debljana, bez obzira što je tijekom studije bila povećana njena konzumacija.
Tako je povećana konzumacija povrća dovela do smanjenja težine ispitanika tijekom 4 godine za 0,082kg, cjelovitih žitarica za 0.138kg, voća za 0,182kg, oraha za 0,212kg te jogurta za 0,306 kg.

Ova studija je također pokazala da fokusiranje samo na brojanje kalorija kada želimo smršaviti nije dobro već da treba gledati koje namirnice konzumiramo, a što i mi u našoj Fitometaboličkoj metodi mršavljenja propagiramo.

Najkorisniji savjeti za dugoročno sprečavanje debljanja su:
– usredotočite se na kvalitetu ugljikohidrata tako da izbjegavate loše ugljikohidrate poput kolača, šećera, rafiniranih žitarica ( npr: bijeli kruh, bijela riža, bijela tjestenina, žitarica za doručak s niskim udjelom vlakana). Također izbjegavajte namirnice bogate škrobom poput krumpira.
– usredotočite se da jedete hranu koja je nimalo ili minimalno procesuirana poput voća, povrća, cjelovitih žitarica, orašastih plodova, jogurta, a manje koristite visoko procesuiranu hranu poput bijeloga kruha, mesnih prerađevina, slatkih pića.

“Ovi rezultati naglašavaju važnost odabira mudroga izbora hrane u sprečavanju debljanja i pretilosti” rekao je Frank Hu, profesor nutricionizma i epidemiologije na HSPH i glavni autor rada ” Ideja da nema dobrih i loših namirnica je mit koji treba razotkriti”

Rezultati su također pokazali da promjene tjelesne aktivnosti pa i samoga vremena gledanja TV-a ima utjecaj na težinu. Također oni ispitanici koji su spavali 6 do 8 sati dnevno su manje dobivali na težini od onih koji su spavali manje od 6 ili više od 8 sati.

“Već male prehrambene i druge životne navike mogu napraviti zajedno veliki iskorak u kvalitetnijem životu s manje kilograma” – zaključio je profesor Mozaffarin te dodao da se vrlo lako možemo nenamjerno udebljati ali i da je ova studija pokazala da treba obratiti pozornost na prevenciju te tako spriječiti debljanje.

Izvor:
Harvard School of Public Health

Sviđa vam se članak? Podjelite ga!

Komentari su zatvoreni