Trans masti

Trans masti – mit koji je srušen

Objavljeno: 12. prosinca 2014 | Od: dr.med.vet Vlaho Šapro | Blog, NASLOVNA

Nakon što su godinama trans masti proglašavane najboljim masnoćama koje možemo konzumirati i nakon što su kao bezopasni aditivi stavljani u sve i svašta, od običnih keksa, čokolada pa sve do pomfrita, današnja znanost potpuno okreće dosadašnju teoriju i trans masti proglašava vrlo opasnim mastima.

Trans masti nisu dobre za zdravlje

Godinama je FDA ( Američki vladin ured za prehranu i zdravlje ) označavao trans masti kao “općenito priznat i siguran proizvod”. Taj izraz se odnosio na tvari koje se dodaju namirnicama, a koje stručnjaci smatraju sigurnima pa se mogu koristiti bez ispitivanja ili odobrenja. Od prošle godine FDA je predložio uklanjanje trans masti s popisa sigurnih proizvoda i sada su njihove preporuke da se umjetne trans masti eliminiraju iz prehrane.
Priznati svjetski stručnjak s Harvarda dr. Walter Willett i njegove kolege odavno su upozoravali na zdravstvenu štetnost trans masti. Istraživanja o štetnosti trans masti sežu unazad gotovo 40-tak godina. U knjizi ” Jesti, piti i biti zdrav “, dr. Willett je još 2001. godine napisao da je još samo jedna vrsta prehrambenih masnoća gora za vaš organizama od zasićenih masnoća, a to su trans masnoće.

Zločesti rođaci zdravih omega 3 masti

Trans masti su vrsta nezasićenih masnoća, a o njima možemo razmišljati kao o “zločestim” rođacima zdravih omega-3 masti iz ribe, sjemenki lana i oraha.
Izvor trans masti su i bakterije koje žive u predželucima preživača pa stoga male količine trans masti možemo naći i u goveđem, janjećem mesu, mlijeku i mliječnim proizvodima.
Kada su kemičari otkrili da se upuhivanjem vodikova plina u tekuće biljno ulje može dobiti polukruta ili kruta masnoća, to je izazvalo pravu prehrambenu revoluciju i do kraja 20-tog stoljeća trans masti smo zaista mogli naći posvuda. Takva hidrogenizirana ulja su bila nemjerljivo otpornija na kvarenja, mogla su se više puta grijati i zapravo su bila idealan aditiv mnogim prehrambenim namirnicama. Još jedna velika prednost ovih masnoća je bila i ta što su bile jako jeftine a što je objeručke prihvatila prehrambena industrija.
Po nekim istraživanjima, FDA navodi da je u kasnim 90-tim, 95% kolačića, 100% krekera, 80% smrznutih raznih pekarskih proizvoda i gotovih jela sadržavalo trans masti. Također, veliku popularnost su trans masti doživjele i restoranskoj pripremi hrane.

Spriječite dijabetes, srčani i moždani udar

Trans masti su posebno loše za kardiovaskularni sustav, ali i za ostatak našega organizma. Trans masti povećavaju loši kolesterol a posebno LDL – čestice kolesterola male gustoće koje najviše štete arterijama. To deprimira zaštitne HDL-čestice kolesterola koje zapravo transportiraju loš kolesterol do jetre. Hrana bogata trans masnim kiselinama također ima negativan utjecaj i na trigliceride, a trombocite čini jako ljepljivima, tako da smo izloženi povećanom riziku od stvaranja tromba, krvnih ugrušaka te srčanog i moždanoga udara. Smatra se da trans masti igraju ključnu ulogu u razvoju bolesti srca, moždanog udara i dijabetesa.
U jednom članku, objavljenom u New England Journal of Medicine, Harvard School of Public Health navodi se da će uklanjanje hrane s trans masnoćama će samo u SAD-u spriječiti između 72.000 i 228.000 srčanih udara svake godine.

Budite oprezni i s ostalim masnoćama

Današnja svjetska znanstvena zajednica se složila i usuglasila da trans masnoće nisu dobre za zdravlje, ali to nije nikako poziv da sad počnemo nekontrolirano trošiti druge masnoće poput maslaca i svinjske masti. To su masnoće koje nisu zabranjene, ali mogu biti isto tako štetne za naše zdravlje ako se, ponavljam, nekontrolirano konzumiraju. S obzirom da smo mi mediteranska zemlja i zaista imamo i dobrog i kvalitetnoga maslinova ulja naša preporuka iz Sapro Slimming Clinic je da vam upravo maslinovo ulje bude glavni izvor masnoća. Na kraju, naglasio bih, da je još jednom znanost dokazala da samo ono što je prirodno može biti i zdravo. Stoga uvijek birajte prirodne, nemodificirane namirnice i proizvode i učiniti ćete jako dobru stvar za vaš organizam i vaše zdravlje.

Izvor:
Harvard Health Publications

Sviđa vam se članak? Podjelite ga!

Komentari su zatvoreni