navike

Sanjajte veliko, započnite s malim!

Objavljeno: 29. siječnja 2015 | Od: dr.sc Neda Fleur Janovski, komunikolog, intuitivni terapeut za odrasle i djecu | Blog, NASLOVNA

Naše se navike uglavnom razvijaju sljedeći ova tri temeljna obrasca:

  1. Razlog (razlog koji pokreće naše ponašanje)
  2. Rutina (naše ponašanje; radnja koju poduzimamo)
  3. Rezultat (korist koju imamo od naše aktivnosti)

Evo kako naše navike djeluju u svakodnevnom životu. Uzmimo kao primjer svakodnevnu i čestu naviku odgovaranja na telefonski poziv.

Korak prvi: telefon zvoni (razlog). Zvonjava telefona je razlog koji pokreće naše ponašanje. Zvonjava nas upozorava da moramo odgovoriti na poziv. I upravo u tom trenutku počinje naša rutina.
Korak drugi: odgovarate na poziv (rutina) To je ono što zovemo ponašanjem. Kada telefon zvoni, naša je navika da odgovorimo na poziv.
Korak treći: saznajte tko vas zove i to je rezultat cijelog ciklusa, odnosno njegova nagrada za naše ponašanje.

Jer, upravo je ta nagrada ključna za stvaranje navika. Ako rezultat cijelog ovog ciklusa stvara u nama osjećaj ugode, usvajamo ga kao našu naviku. Pri tome ne razmišljamo je li ta navika dobra ili loša sve dok nam emocionalno pomaže da se dobro osjećamo.

Kako možemo koristiti ove temeljne obrasce u promjeni naših loših prehrambenih navika? Kao prvo, koristite postojeće navike kao podsjetnik da trebate stvoriti nove. Ako razgovarate sa prijateljima, sigurno će vam svi savjetovati da ojačate samokontrolu ili da trebate jaku dozu samosavladavanja. To je stereotip kojim se svi služimo svakodnevno. Ali, ja se ne slažem s takvim načinom razmišljanja. Zašto? Biti motiviran i pokušavati stalno zapamtiti kako moramo promijeniti svoje ponašanje je pogrešan način razmišljanja. Često čitamo u stručnoj literaturi kako prvo moramo biti motivirani pa tek onda krenuti u promjene. I dok tako čekamo motivaciju prolaze dani i mjeseci, a mi ništa ne mijenjamo. Proces je zapravo obrnut. Trebamo započeti malim koracima, vidjeti rezultat i upravo će nas taj rezultat motivirati da nastavimo dalje. A da izdržimo na tom putu, treba nam podsjetnik.

Kako kreirati podsjetnik?

Zašto nam služi podsjetnik? Prvenstveno stoga da prevarimo naš mozak! Ako razmislimo o našim radnjama koje provodimo svakodnevno, vidjet ćemo da ih činimo gotovo mehanički. Kako bismo ih osvijestili, predlažem vam da napišete listu stvari koje radite svaki dan bez iznimke. Evo primjera:

  • Dolazim kući
  • Skidam cipele
  • Presvlačim se u ugodnu, kućnu odjeću
  • Pripremam večeru
  • Sjedam za stol i večeram
  • Odlazim se tuširati
  • Perem zube
  • Odlazim u krevet
  • Čitam knjigu
  • Gasim svijetlo

Svaka od ovih nabrojenih radnji može vam poslužiti kao podsjetnik za promjenu navika. Naprimjer, dok se presvlačite u kućnu odjeću, recite si: „ Bilo bi dobro da pripremim večeru koja će biti lagana, a hranjiva. Malo povrća ili kravlji sir će mi biti dovoljni“. Tu ste već pokrenuli misaoni proces promjene navike da večerate uobičajene namirnice koje su i najčešći razlog sakupljanja suvišnih kilograma.

Ono što je bio moj podsjetnik pomoću kojeg sam izgubila 40 kilograma, bez stroge dijete, samo promjenom načina razmišljanja je bila misao: „Ja imam 59 godina i ne moram jesti istu količinu hrane kao i moj sin od 21 godinu“. Takav podsjetnik kojeg sam si ponovila kod svakog obroka pridonio je da sam prepolovila količine hrane koju sam jela, kao i da danas, nakon četiri godine, imam istih 40 kilograma manje. Bez velikih odricanja, samo promjenom navika kojih dugi niz godina nisam bila svjesna.

Svi bismo željeli brzo smršavjeti, više vježbati, bolje izgledati. Sjetite se samo s koliko entuzijazma smo odlučili započeti s promjenama. Najčešće je slika bila velika, jako velika. Ovog puta napravite upravo obratno. Počnite s malim! Toliko laganim da naprosto nećete sami sebi moći reći ne!

Za kraj, malo domaće zadaće: odaberite novu naviku s kojom želite započeti. Potom se zapitajte:“ Kako da ovu promjenu provedem, a da ne mogu reći ne!“.

Pišite mi kako vam ide. Ako zatrebate savjet, ja sam uvijek tu za vas. Da vas podržim u stvaranju novih i zdravijih navika!

Sviđa vam se članak? Podjelite ga!

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>