Rajčice

RAJČICA – ZDRAVO POVRĆE KOJE POMAŽE KOD MRŠAVLJENJA

Objavljeno: 18. srpnja 2014 | Od: admin | Blog, NASLOVNA

Rajčica je jedna od najprisutnijih namirnica na našim stolovima a posebno sada kada kreće sezona ovih finih, ukusnih i nadasve zdravih plodova. Bilo da se radi o svježim plodovima ili razno raznim prerađevinama od rajčica gotovo nikada nećete pogriješiti ako se odlučite za ovu vrstu povrća. Iako botanički gledano rajčice zapravo spadaju u voće, gotovo je potpuno uvriježeno da rajčice nazivamo povrćem. 

Rajčice su dobre za mršavljenje.

Samo jedna šalica rajčice osigurava više od 10% dnevne vrijednosti vitamina C, vitamina K, bakra, kalija i mangana, a uz to sadrži samo 30 kalorija. Rajčica ima vrlo nizak glikemijski indeks, a u šalici narezanih rajčica imamo 2,2 grama vlakana što je više i od nekih žitarica koje konzumiramo za doručak. Iz svega ovoga navedenoga već je vidljivo da su rajčice izvrstan izbor i treba ih čim više konzumirati kad krećemo na mršavljenje.

Rajčice su također važan izvor fitokemikalija kaže Diane L. McKay, docent na Tufts “Friedman School” uključujući flavonoide kvercetina te kaempferol koji se uglavnom nalaze u koži, kao i karotenoidi betakarotena i likopena. 

Rajčice su zdrave za srce.

Konzumacija rajčica povezuje se sa smanjenim rizikom od kardiovaskularnih bolesti. Docentica McKay kaže da je razlog tome sadržaj kalija u rajčicama jer su one jedan od najvećih izvora kalija u našoj prehrani.

Likopen, antioksidans karotenoid koji rajčicama daje bogatu crvenu boju i ujedno je najistaknutiji fitonutrijent također djeluje kardio-protektivno na srce.

U jednoj studiji provedenoj 2012 godine u Finskoj koja je kroz 12 godina pratila više od 1000 ljudi u dobi od 46 do 65 godina dokazano je da su ljudi s višom koncentracijom likopena u krvi imali 59% manji rizik od ishemijskog moždanog udara (najčešća vrsta), i 55% od ostalih oblika moždanog udara.

U drugoj studiji je dokazano da potrošnja soka od rajčice znatno smanjuje upalne markere kod žena koje su prekomjerno teške navodi McKay. To je vrlo važan podatak jer se zna da se takve upale povezuju s povećanim rizikom od kroničnih bolesti povezanih s pretilošću, odnosno kardiovaskularnih bolesti i raka. Studija objavljena 2013godine u časopisu British Journal of Nutrition također je predstavila likopen kao ključ za smanjenje upale.

Likopen povoljno djeluje na koncentraciju triglicerida i kolesterola u krvi. Također suprotstavljajući se agregaciji trombocita u krvi likopen i neki drugi spojevi iz rajčice smanjuju rizik od ateroskleroze.

Rajčice su najbogatiji izvor likopena a njime posebno obiluju kuhane i prerađene rajčice uključujući i konzervirane, te su u ovom slučaju bolji izbor od sirovih rajčica jer preradom se oslobađa veća količina likopena iz staničnih zidova. Budući da je likopen topiv u mastima uvijek kombinirajte rajčice sa zdravim masnoćama poput maslinova ulja i dobili ste zdravi i ukusni obrok kakav mi često preporučujemo u Fitometaboličkoj metodi mršavljenja. 

Rajčice štite od raka.

Likopen također može biti ključan faktor kada govorimo o mogućim prednostima rajčica kod kancerogenih oboljenja, kaže docentica Mc Kay. Neke prethodne studije su dokazale protektivno djelovanje rajčica kod raka prostate a posebno s kuhanim proizvodima od rajčice. Nove studije koje su nedavno objavljene kažu da rajčice mogu imati i protektivni učinak na rak dojke. To je istraživanje objavljeno u časopisu Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism u kojem je sudjelovalo 70 žena u postmenopauzi s povećanim rizikom od raka dojke. Nakon 10 tjedana od hrane bogate rajčicama, koja je sadržavala najmanje 25mg likopena dnevno, koncentracija hormona adiponektina je povećana, naročito kod mršavijih žena. U prethodnim studijama je dokazano da povećana razina adiponektina je povezana sa smanjenim rizikom od raka dojke.

Daljni dokazi o mogućoj dobrobiti likopena u borbi protiv raka prostate dolazi iz nove studije objavljene u časopisu Journal of National Cancer Institute. Ova studija je sprovedena na gotovo 50 000 muških zdravstvenih radnika u periodu od 23 godine. Studija je pokazala da su oni ispitanici koji su konzumirali puno likopena imali 23% manji rizik od smrtonosnog raka prostate od druge skupine muškaraca koji su ga malo konzumirali.

Neke studije također navode da likopen može pomoći u zaštiti od raka gušterače, želuca i pluća.

Rajčice su također dobar izvor luteina i zeaksantina, druga dva karotenoida, koji su povezani sa zaštitom od senilne makularne degeneracije. Jedna šalica konzerviranih rajčica sadrži 48 mikrograma luteina plus zeaksantina.

Artritis i rajčice.

Možda ste već čuli da osobe koje pate od artritisa trebaju izbjegavati rajčice i drugo velebilje koje sadrži kemijske spojeve solanine. Međutim prema Američkoj fondaciji za artritis nema formalnih istraživanja koja bi potvrdila da solanini doprinose pojačanju boli kod artritisa. Naime prema nekim istraživanjima ljudi koji su konzumirali visoke doze luteina iz rajčica su imali čak 70% manje izgleda da obole od osteoartritisa.

Neke osobe koje pate od gastro-ezofagealnog refluksa (GERB) mogli imati pojačanu žgaravicu kada jedu kisele namirnice poput rajčica. Općenito kalij iz rajčice blagotvorno može djelovati na osobe koje piju beta-blokatore i moraju konzumirati hranu s kalijem u umjerenim količinama.

 

Zaključak.

Rajčice su zaista rajsko povrće i odličan izbor namirnice kod mršavljenja, a uz to imaju jako veliki raspon blagotvornog djelovanja na organizam. Sirove, kuhane, konzervirane, u salatama ili umacima bez obzira na što se odlučite, neka rajčice gotovo svakodnevno budu na Vašem stolu i imat ćete dobro zdravlje i vitko tijelo. Mi Vam ih u Sapro Slimming Clinic-u od srca čim više preporučujemo.

 

Izvor: Nutritionletter.tufts

Sviđa vam se članak? Podjelite ga!

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>