Zdrava hrana

Mršaviti i zdravo se hraniti

Objavljeno: 20. svibnja 2014 | Od: dr.med.vet Vlaho Šapro | Blog, Fitometabolička metoda mršavljenja, Zdrava prehrana i zdravlje

Na tržištu je puno proizvoda koja obećavaju prava čuda, laka i brza mršavljenja, mršavljenja bez odricanja i kompliciranih nakuhavanja, zapravo uvijek Vam kažu ono što želite čuti. Obećanjima nema kraja pa Vam tako tvrde da postoje gotovi pripravci koje samo treba otvoriti i unutra se nalazi gotovi obrok koji je baš tako napravljen da sadrži sve što je Vašem organizmu potrebno. Obećavaju da će Vam se obrok svidjeti, da je jako ukusan, prava poslastica za sladokusce i da Vi više o ničem ne morate brinuti. Vaši kilogrami od sada su njihova briga, a na Vama je samo da uredno kupujete njihove proizvode i svi će biti zadovoljni.

No, je li uistinu to baš tako?

Najlakše je zavesti ljude kada su u nevolji

Svi Vi koji ste barem jednom u životu krenuli na neku dijetu tj.odlučili smršaviti shvatili ste da to i nije baš jednostavno. Teško se odreći ustaljenih navika i zaista biti spreman na promjene. U takvim situacijama najlakše se okrenuti kojekakvim “mesijama” i pribjeći njihovim slatkoriječivim obećanjima iako Vam onaj unutarnji instikt kaže da tu nešto ne štima. I u pravu ste! Samo pravilno izbalansiran obrok koji se sastoji od zdravih, svježih, prirodnih i nepatvorenih namirnica je dovoljno dobar za Vaš organizam. Ukoliko se Vaš obrok sastoji od svježih namirnica i sadrži sve mikro i makro nutrijente te je pravilno izbalansiran omogućiti će Vašem organizmu da pravilno funkcionira i da se na taj način riješi suvišnih kilograma. Jeste li se ikada zapitali zašto NASA ulaže milijarde i milijarde dolara u razvoj gotovih obroka za astronaute pa i dalje imaju velike probleme u osiguravanju kvalitetnih i zdravih obroka u svemiru. Zašto onda oni jednostavno ne uzmu te “čudotvorne” šejkove, napitke, čokoladice, praškove koji su tako zdravi i dobri i ne riješe taj problem? Zašto onda ulažu puste milijarde kada im je rješenje ispred nosa? Želite odgovor ili ga već znate? Zato što jednostavno takvo nešto ne postoji, to je samo obmana i utjeha za one koji misle da će smršaviti, a moći dalje nastaviti sa starim navikama. Ja bih sve te čudotvorne proizvode nazvao prevarom ili kako bi naš narod rekao ” porezom na budale” 

Koje i kakve namirnice jesti i gubiti kilograme?

Da bi se riješili suvišnih kilograma te pravilno i zdravo smršavili vrlo je bitno da sve namirnice koje konzumiramo budu svježe, zdrave i prirodne. Vaša prehrana mora sadržavati obilje voća i povrća, ribe, nemasnoga mesa, cjelovitih žitarica i proizvoda od njih, dobrih masnoća i obranih mlječnih proizvoda. Samo takva uravnotežena prehrana koja ne smije biti oskudna tj. mora biti dostatna kako bi se mogao normalno odvijati metabolizam je sigurno jamstvo za gubitak suvišnih kilograma.

Voće i povrće

Svo voće i povrće obiluje mnoštvom vitamina, minerala i vlakana zbog čega su neizostavne namirnice u svakoj zdravoj prehrani. No, kada pokušavamo izgubiti suvišne kilograme i kod ove vrste namirnica valja slijediti neka pravila. Tako se preporučuje konzumiranje povrća koji ima manji udio škroba i niži glikemijski indeks poput: kupusa, kelja, blitve, špinata, brokule, cvjetače, mahuna, šampinjona, a izbjegavanje povrće s višim glikemijskim indeksom poput: krumpira, kuhane mrkve, kukuruza. Od voća dobro je konzumirati gotovo svo voće, ali po mogućnosti izbjegavati npr. banane. Obilje vlakana kojima obiluje voće i povrće daju nam osjećaj sitosti, usporavaju brzi ulazak šećera u krv, pomažu crijevnu perilstatiku te ih stoga treba redovito konzumirati (najmanje tri do četiri puta dnevno). Neka Vaš tanjur uvijek bude popunjen s dvije trećine povrća nižeg glikemijskoga indeksa, a voće neka bude Vaš idealan međuobrok. 

Meso, riba i proteini

Gotovo da nema mesa koje bi bilo zabranjeno kad želimo zdravo smršaviti samo što moramo obratiti pozornost da je meso iz organskoga uzgoja, lišeno svih hormona i raznih rezidua. Trebamo birati komade mesa koji su bez masnoća, a s peradi prije pripreme moramo svakako skinuti kožicu.

Riba je izvaredan izvor proteina i dobrih masnoća (omega-3), a posebno treba obratiti pažnju na plavu ribu jer je ona puno zdravija od bijele ribe. Da li plava ili bijela bitno je da nam riba bude na jelovniku najmanje dva puta tjedno, a moja osobna preporuka je tri puta tjedno.

Neka jedna trećinaVašega tanjura bude popunjena mesom ili ribom i to porcijom veličine Vašega dlana, a ostale dvije trećine kako smo već rekli s povrćem i dobili ste zdrav i dobro izbalansiran obrok.

Ne smijemo zaboraviti niti jaja koja mogu biti izvrstan obrok za početak dana i dobar izvor proteina, a posebno esencijalnih masnih kiselina za sve one osobe koje ne konzumiraju meso. Suhi grah i slanutak također obiluju proteinima i vlaknima te su namirnice koje moraju biti uvrštene u Vašu prehranu.

Mlijeko i mliječni proizvodi

Veliki broj ozbiljnih studija su nedvojbeno dokazale da nemasni mliječni proizvodi itekako mogu pomoći prilikom mršavljenja. Naime dokazanao je da kalcij iz mlijeka i mliječnih proizvoda ima utjecaj na metabolizam masti te da osobe koje redovito konzumiraju malomasne mliječne proizvode bogate kalcijem gube više na težini nego osobe kojima su takvi proizvodi uskraćeni. Stoga slobodno kada ste na dijeti konzumirajte malomasne svježe sireve, mlijeko i jogurte. 

Integralne – cjelovite žitarice i proizvodi od njih

Bilo da ste na dijeti ili se jednostavno želite zdravo hraniti svakako u Vašu prehranu uvedite integralne žitarice i proizvode od njih. Oni obiluju pregrštom vitamina, minerala i vlakana, daju osjećaj sitosti i obično imaju niži glikemijski indeks. Istina je da su neke žitarice i njihovi proizvodi visoko kalorični, ali su u pravilu takvi proizvodi i žitarice zasitniji i količinski ćemo ih manje konzumirati, a prave dijete ne broje kalorije nego gledaju ukupnu nutritivnu vrijednost obroka i njegov utjecaj na metabolizam.

Sviđa vam se članak? Podjelite ga!

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>