kako prevenirati osteoartritis

Kako prevenirati osteoartritis

Objavljeno: 9. prosinca 2014 | Od: Mag. nutr. Tea Ištvanić | Blog, NASLOVNA, Zdrava prehrana i zdravlje

Znanstveno je dokazano da prehrana može preventivno utjecati na pojavu određenih kroničnih, nezaraznih bolesti tj. smanjiti rizik od nastanka dijabetesa melitusa tip 2, hipertenzije (visoki krvni tlak), inzulinske rezistencije, poremećaja reproduktivne funkcije, kardiovaskularnih bolesti…te osteoartritisa.

Osteoartritis (artroza), odnosno bolest zglobova, je jedan od najčešćih reumatskih bolesti današnjice. Iako se od navedene bolesti ne umire ipak uzrokuje cijeli niz problema poput ograničenosti kretanja, smanjenja radne sposobnosti (ponekad osobe kojima je dijagnosticirana artroza moraju odstupiti sa radnog mjesta), uzrokuje patnju i bol. Artrozom su najčešće zahvaćeni zglobovi prstiju ruku i nogu. Bolest karakterizira uništavanje zglobne hrskavice.

Hrskavica

Hrskavica služi kao zaštitna obloga u pokretu i prilikom savijanja omogućava da kosti klize glatko jedne pored drugih. Uništavanje hrskavice uzrokuje trljanje kostiju jedne o drugu, što uzrokuje bol i gubitak pokreta. Zbog istrošenosti hrskavice i kosti, bolovi tijekom pokreta s vremenom postaju sve jači. Karakteristično je da bol nestaje tijekom mirovanja te nakon kratkotrajnog razgibavanja. Iako u uznapredovaloj artrozi bol može biti prisutna cijelo vrijeme tako da može remetiti i san.

Hrana koja može pogoršati osteoartritis:

Artroza nije samo uzrokovana starenjem organizma, nego može biti i posljedica sportskih napora te prekomjerne tjelesne mase. Naime, vodeći svjetski specijalisti za osteoartritis smatraju da u nekim slučajevima pogrešan izbor namirnica može biti primarni uzročnik bolova. Namirnice koje mogu pogoršati artrozu su: crveno meso, slatkiši, zasićene masnoće, brusnica, šljiva, rajčica, špinat, patlidžan, kukuruz, heljda, pšenica te papar. Suhomesnati proizvodi sadrže konzervanse koji kod nekih pacijenata izazivaju alergijske artritične reakcije.

Hrana koja može smanjiti bol kod oboljelih:

1. Plava riba, sjemenke (posebno lanene)

Srdele, tuna, skuša… te sjemenke lana, sezama, suncokretove i bučine, bogate su omega-3 masnim kiselinama koje povoljno utječu na razvoj mozga, obrambeni sustav… sprječavaju i razvoj leukotriena, upalne tvari koja je odgovorna za simptome osteoartritisa.

2. Voće i povrće

Važna je svakodnevna konzumacija svježeg voća i povrća, osim špinata, patlidžana, rajčica, šljiva i brusnica. Voće i povrće bogati su izvor vitamina, vlakana te mineralnih tvari. Zglobovima omogućite potrebne hranjive tvari s pet dnevnih obroka voća i povrća. Smatra se da ananas ima dobrotvorno djelovanje na osteoartritis jer sadrži bromelin, enzim koji pomaže probavi i povećava apsorpciju hranjivih tvari. Bromelin smanjuje upalne procese u tijelu. U smanjenju upalnih procesa pomažu i borovnice i trešnje. Borovnice su izvanredan izvor antioksidansa koji se nazivaju proantocijani, a mogu ublažiti osteoartritis. Poznato je da trešnje sprječavaju kostobolju.

3. Crveni luk i češnjak

Budući da je luk crvene i žute boje bogati izvor kvercetina, spoja koji djeluje protuupalno, navedene namirnice se također smatraju poželjnima za konzumaciju.

4. Masline i maslinovo ulje

Oleokantal, spoj izoliran iz ploda masline, snižava povišeni krvni tlak, šećer u krvi te djeluje protuupalno i antireumatski.

5. Vitamin C

U jednom desetogodišnjem istraživanju ispitanici s osteoartritisom koljena, koji su konzumirali najviše vitamina C, imali su tri puta manje izgleda da im se stanje pogorša od onih koji su uzimali dovoljno vitamina C. Unos dodatne naranče na dnevnoj bazi, može utjecati na promjene.
6. Vodite računa o dovoljnom unosu tekućine
Preporuka je konzumacija prirodne izvorske vode te nezaslađeni biljni čajevi poput zelenog čaja ili čaja od koprive. Potrebno je izbjegavati zaslađene napitke.

Za kraj nekoliko korisnih savjeta

Preventivne mjere:

- Smanjiti i održavati poželjnu tjelesnu masu

Prekomjerna tjelesna masa odnosno pretilost dodatno opterećuje zglobove te nastaju razna koštana i zglobna iskrivljenja. Iako se sugerira smanjenje prekomjerne tjelesne nase, nikako se ne preporuča krenuti sa radikalnim dijetama, već koristiti naš program pravilnog mršavljenja: voditi računa o pravilnom odabiru masnoća, kvaliteti ugljikohidrata i bjelančevina te raspodijeliti unos namirnica u pet do šest obroka dnevno. Na taj način, kilogrami se gube postupno, bez posljedica na organizam.

Gubitak od samo tri suvišna kilograma može vam pomoći u prevenciji osteoartritisa.
- Vježbati
- Unositi što više voća i povrća
- Što češće konzumirati plavu ribu i sjemenke, a pripaziti na unos masnoća životinjskog podrijetla
- Konzumaciju slatkiša i zaslađenih napitaka te alkohola svesti na minimum
- Unositit dovoljno tekućine, u obliku prirodne izvorske vode ili nezaslađenih biljnih čajeva, dnevno
- Hranu soliti umjereno

Jelovnik redukcijske dijete od 1100 kcal
Zajutrak- voćna salata 200 g
Doručak- zobene pahuljice s jogurtom 0,9 % m.m.. (150 g)
Ručak- riblja juha 2 dl; skuša pečena u foliji s maslinovim uljem, češnjakom i peršinovim listom; blitva na lešo (blitva 300 g, krumpir 150 g, maslinovo ulje 5 g)
Užina- svježi ananas 100 g
Večera- svježi krastavac narezan na krupnije komade pomiješati sa 100 g zelene salate i svježim rotkvicama, začiniti limunovim sokom
(preuzeto iz „Prehrana i osteoartritis. Priručnik za bolesnike)

Izvori:
Abrahamsen, B., Brask-Lindemann, D., Rubin, K.H., Schwarz, P. (2014) A review of lifestyle, smoking and other modifiable risk factors for osteoporotic fractures. Bonekey Rep., 3, 574.
Bakarić P. (2008) Maslina i maslinovo ulje. Naklada Zadro, 658-666.
Berdnik-Gortan, K., Martinis, I., Pavić, E., Oreč, I. (2009) Prehrana i osteoartritis-priručnik za bolesnike. Zagreb.
Dzielska-Olczak, M., Nowak, J.Z. (2012) Antiinflammatory therapy in ostheoarthritis including omega 3 and omega 6 fatty acids. Pol. Merkur Lekarski 32, 329-334.
Lopez, H.L. (2012) Nutritional interventions to prevent and treat osteoarthritis. Part I: focus on fatty acids and macronutrients. PM. R. 4, S145-S154.
Mateljan, G. (2007) The Worlds Healthiest Foods, George Mateljan Foundation, Hawaii, str. 658-666.
McAlindon, T., Felson, D.T. (1997) Nutrition: Risk Factors for Osteoarthritis. Annals of the Rheumatic Diseases 56, 397-402.
Reader’s Digest (2008) Kako čuvati zdravlje i izbjeći bolesti-osteoartritis, The Reader’s Digest Association Limited, London, str. 300-303.
Sartori-Cintra, A.R., Aikawa, P., Cintra, D.E. (2014) Obesity versus osteoarthritis: beyond the mechanical overload. Einstein 12, 374-379.
Sowers, M.F. (2001) Epidemiology of Risk Factors for Osteoarthritis: Systemic Factors. Rheumatology 13, 447-451.

Sviđa vam se članak? Podjelite ga!

Komentari su zatvoreni