Kako kontrolirati krvni tlak hranom

Kako kontrolirati krvni tlak hranom

Objavljeno: 22. prosinca 2014 | Od: dr.med.vet Vlaho Šapro | Blog, NASLOVNA, Zdrava prehrana i zdravlje

U tipičnoj zapadnoj prehrani vrlo često nedostaju tri ključna minerala koja kontroliraju krvni tlak a to su: kalcij, magnezij i kalij, objavljeno je u kolovozu 2014. u Harvard Health Letter.
Kalcij potpomaže krvne žile stezati i opuštati kada je to potrebno. Magnezij također pomaže u kontroli stiskanja i opuštanja krvnih žila ali i u prijenosu kalcija i kalija kroz organizam te i za proizvodnju energije. Kalij snižava krvni tlak te štiti od mišićnih grčeva i nepravilnoga rada srca.

Koliko bi ovih važnih minerala trebali dnevno unositi preporučuje RDA

* Kalcij: 1000 mg za žene u dobi 31 do 50 godina, i 1200 mg nakon toga, 100 mg za muškarce u dobi od 31 do 70 godina i 1200 mg nakon toga.
* Magnezij: 320 mg dnevno za žene u dobi 31 i više godina, te 420 mg za muškarce u dobi od 31 godine i više.
* Kalij 4.700 mg dnevno za svakoga u dobi od 14 godina i više.

Ovi minerali nalaze se u mnogim prehrambenim proizvodima. Dobar izvor kalcija su mlijeko i mliječni proizvodi, riba s kostima ( kao što su konzervirani losos i sardina) i tamno lisnato povrće. Magnezija izdašno ima u tamnom lisnatom povrću, nerafiniranim žitaricama, mahunarkama. Dobar izvor kalija su slatki krumpir, lima grah, suhe šljive, marelice.

Zdrava i uravnotežena prehrana ključ dobroga tlaka

Ljudi koji jedu zdravu hranu nemaju razlog za zabrinutost ali svi oni koji jedu konzerviranu ili procesuiranu hranu trebali bi obratiti pažnju na vjerojatan nedostatak ovih bitnih minerala u njihovom organizmu, kaže dr. Randall Zusman, direktor odjela za hipertenziju Massachusette General Hospital Heart Center.Zdrava uravnotežena prehrana igra važnu ulogu u kontroli krvnoga tlaka i svi oni koji se tako i hrane najvjerojatnije neće morati posezati za suplementima kako bi nadoknadili nedostatak ovih važnih minerala. Međutim osobe koje se loše hrane jednostavno moraju uzimati ove minerale u obliku suplemenata kako bi mogle normalno funkcionirati.

Kalij

Normalna razina kalija u tijelu važna je za funkcioniranje mišića, uključujući i opuštanje zidova stijenki krvnih žila. To dovodi do snižavanja krvnoga tlaka, te štiti od mišićnih grčeva. Normalna razina kalija također je važna za provođenje električnih signala u živčanom sustavu i srcu, što regulira pravilan rad srca.

Kalij se prirodno nalazi u mnogim namirnicama kao što su šljive, marelice, slatki krumpir i lima grah i u principu kod zdravih osoba koje se zdravo hrane sasvim dostatno ga možemo dobiti iz hrane. Problem nastaje kod osoba koje u terapiji koriste diuretike ( kod hipertenzije, raznih edema, itd.) koji povećavaju izlučivanje kalija iz organizma. Takve osobe moraju uzimati dodatno kalij putem suplemenata ali isključivo po preporuci i uputi liječnika jer i premalo ali i previše kalija u organizmu može dovesti do nepravilnosti u radu srca.

Magnezij

Magnezij je također vrlo bitan mineral koji pomaže regulirati stotine raznih tjelesnih sustava uključujući krvni tlak, šećer u krvi, razne mišićne i živčane funkcije. Magnezij također pomaže opustiti krvne žile, sudjeluje u razvoju kostiju, proizvodnji energije, te transportu kalija i kalcija kroz organizam. Baš kao što se u nekim slučajevima događa s kalcijem i magnezij može biti u nekim slučajevima previše izlučen iz organizma putem mokraće, što dovodi do preniske razine magnezija u organizmu.

National Institutes of Health ( NIH ) izvještava da većina starijih osoba iz SAD-a ne dobiju dovoljnu količinu magnezija iz hrane, iako je ekstremni nedostatak magnezija vrlo rijedak. Kao što smo i rekli namirnice bogate magnezijem su cjelovite žitarice, tamno lisnato povrće, mahunarke i najbolje ga je konzumirati putem hrane.

Previše magnezija iz dodataka prehrani može imati laksativni učinak tj. izazvati proljev.

Kalcij

Kalcij je vrlo važan za dobar krvni tlak jer pomaže krvne žile stegnuti i opustiti kada im je potrebno. Također je ključan za zdrave kosti, otpuštanje hormona i enzima koji su neizmjerno važni u pravilnom funkcioniranju gotovo svih tjelesnih funkcija.

Nažalost većina ljudi dnevno iz hrane dobiva oko 700 mg kalcija, a što je nedostatno po preporukama RDA. Postavlja se pitanje da li onda taj nedostatak treba nadoknaditi putem suplemenata. Prema izvješću sa Harvarda iz lipnja 2013. godine, neki dokazi pokazuju da dodatak kalcija povećava rizik od smrti od srčanoga udara. Iz toga razloga se preporučuje maksimalno preferirati unos kalcija iz hrane, a samo manji dio putem suplemenata…. i to samo ako postoji problem deficita kalcija u organizmu.

Izvor:
Harvard Medical School

Sviđa vam se članak? Podjelite ga!

Komentari su zatvoreni