dijeta-za-osobe-bez-stitnjace

Dijeta za osobe bez štitnjače

Objavljeno: 6. prosinca 2014 | Od: dr.med.vet Vlaho Šapro | Blog, NASLOVNA, Zdrava prehrana i zdravlje

Štitnjača je žlijezda endokrinog sustava koja proizvodi hormone odgovorne za reguliranje metabolizma. Ako kojim slučajem vaša štitnjača luči previše svojih hormona onda vjerojatno bolujete od hipertireoze, a takvo stanje ponekad zahtijeva i kirurško odstranjivanje same štitnjače. Vaša štitnjača također može biti odstranjena i u slučaju bolesti štitnjače. Ako ste, nažalost, u kategoriji ljudi kojima je odstranjena štitnjača ili ukoliko ona ne obavlja svoju zadaću u cijelosti morat ćete posegnuti za hormonalno nadomjesnom terapijom kako bi mogli regulirati metabolizam.
Pravilna prehrana mogla bi pomoći u reguliranju rada štitnjače, iako ponavljam, najvjerojatnije ćete ipak morati uzimati hormone, kako bi vaš metabolizam i cijeli organizam normalno funkcionirao.

Metabolizam i štitnjača

Vaša štitnjača proizvodi T3 i T4 hormone koji kontroliraju kako brzo vaše tijelo koristi energiju, tj.kojom brzinom sagorijeva kalorije. Što manje hormona štitnjača proizvodi, to nam je metabolizam sporiji i samim time lakše se i puno brže debljamo. Nakon što je vaša štitnjača uklonjena vrlo je bitno točno i dobro odrediti ispravnu dozu nadomjesnih hormona kako bi metabolizam mogao nastaviti s normalnim radom. Ubrzati usporeni metabolizam možete povećanim fizičkim radom, redovitim i dostatnim obrocima ili nekim ljekovitim biljem. Ako se počnete debljati jer vam se metabolizam usporio ni slučajno nemojte pribjegavati hipokalorijskim dijetama jer ćete tako samo dodatno usporiti metabolizam i napraviti još veću štetu. Organizam ima izgrađen mehanizam za preživljavanje koji usporava metabolizam zbog očuvanje energije kada ne konzumira dovoljno kalorija.

Temeljne smjernice – Fitometabolička prehrana

Ako nemate neki drugi temeljni medicinski problem trebali biste slijediti temeljne smjernice koje je propisalo američko Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi i američkog Ministarstva poljoprivrede. Smjernice upućuju na to da se prehrana treba temeljiti na mršavim proteinima, složenim ugljikohidratima i zdravim masnoćama. Izbjeći dodatne šećere iz sokova, gaziranih pića i raznih preljeva a svakako izbjegavati trans masti. Zasićene masti možete smanjiti odabirom mršavih komada mesa, a odabrati perad i morske plodove umjesto govedine i svinjetine. Zapravo mi u Sapro Slimming Clinic kroz našu Fitometaboličku prehranu dajemo gotovo identične smjernice kada govorimo o zdravoj prehrani.

Goitrogenična hrana

Određene namirnice, posebno neke vrste povrća i namirnice koje sadrže sojine izoflavone, sadrže goitrogenic-spojeve, kemikalije koje blokiraju uzimanje joda iz krvi. Za sve vas kojima je štitnjača odstranjena to ne može dovesti do povećanja štitnjače i gušavosti ali vam može stvarati problem kod regulacije uzimanja nadomjesne hormonalne terapije. Stoga sve namirnice koje spadaju u skupinu goitrogena pogoršat će problem hipotireoze.

Namirnice koje bi trebale izbjegavati osobe koje nemaju štitnjaču ili boluju od hipertireoze su: soja, repa, kupus, kikiriki, prokulice, brokula, kelj i proso ali najviše štete ukoliko se jedu sirove. Naravno ako imate gore navedene probleme, možete si nekada priuštiti i ove namirnice, ali ne prečesto pa makar i bile kuhane.

Redovito umjereno vježbajte

Ni najbolji plan prehrane ne bi bio dobar ukoliko ne bi uključivao i redovitu ali vrlo umjerenu tjelovježbu. Ljudi bez štitnjače moraju imati razvijenu mišićnu masu kako bi mogli čim bolje sagorijevati kalorije. Veći omjer mišića u odnosu na masti ubrzat će vaš metabolizam, a rekli smo da je upravo u ovom slučaju usporavanje metabolizma najveći problem. Svakodnevna tjelesna aktivnost u trajanju od najmanje 45 min dnevno biti će prava blagodat za vaše tijelo i normalno funkcioniranje metabolizma.

Sviđa vam se članak? Podjelite ga!

Komentari su zatvoreni